ABONAMENTE
direct la redacţie!
Abonamente la Revista Ateneu Pentru informaţii suplimentare, apasă aici!
___________________

• • • • • • •


Cititorii
din judeţul Bacău
pot cumpăra
revista ATENEU
de la chioşcurile reţelei
"AVATAR"
şi de la redacţie.

• • • • • • •

• • • • • • •

Teatrul se vede bine la Buzău

Timpul a zburat, aşa cum numai el ştie să o facă, şi Teatrul “George Ciprian” din Buzău a împlinit 15 ani de rodnică activitate, surprinzând, în fiecare stagiune, prin proiecte îndrăzneţe. Iar festivalul buzoian, numit mai nou “Gala vedetelor-VedeTeatru” a crescut în valoare şi el, de la an la an. Ediţia 2010 (desfăşurată între 15-22 mai) a avut ca temă Regizorul vedetă, selecţia spectacolelor (de care au răspuns Marinela Ţepuş şi Dan Zarafescu) fiind una serioasă, profesionistă, inspirată. Publicul îndrăgostit de teatru, şi la Buzău asta chiar este o expresie cu deplină acoperire (festivalul propunându-şi să educe şi să cultive gustul pentru  arta scenei), a putut să vadă un program deosebit de atractiv, seară de seară, aplaudând îndelung evoluţia actorilor. A urmărit astfel, în deschiderea manifestării, un spectacol al teatrului gazdă (intitulat “La dracu’ cu dragostea mea!”, o adaptare de Catrinel Dumitrescu după o idee de Pauline Daumale) în afara concursului, pentru ca în zilele următoare să se delecteze cu: “Pyramus & Thisbe 4 you” (Teatrul Odeon, Bucureşti), în regia lui Alexandru Dabija, “Made in Romania” (Compania de Teatru Passe-Partout), scenariul şi regia Dan Puric, “39 de trepte” (Teatrul Nottara, Bucureşti), o comedie după o un film de Hitchock, în regia lui Petre Bokor, “Sfârşit de partidă” de S. Beckett (Teatrul Metropolis Bucureşti), regia, Alexandru Tocilescu, “Omul pernă” de Martin McDonagh (Teatrul “Maria Filotti”, Brăila), în regia lui Radu Afrim, “Miss Daisy şi şoferul ei” de Alfred Uhry (Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti), în regia lui Claudiu Goga. În finalul Galei, înainte de decernarea premiilor, spectatorii au aplaudat o altă producţie a Teatrului “George Ciprian”, “Nişte fete” de Neil LaBute. Un spectacol bine orchestrat, stăpânit cu fineţe de Cristian Jucu, un regizor cu o sensibilitate aparte, care ştie să mizeze pe actori, lăsându-i să se vadă, punându-le în valoare cât mai multe disponibilităţi. Atent la tensiunea interioară şi la nuanţe, el s-a bazat pe o distribuţie înghegată, care a dat coerenţă şi fluiditate textului, relevându-i sensurile. Un veritabil tur de forţă face Vlad Zamfirescu (el stă tot timpul în scenă), ale cărui partenere sunt Catrinel Dumitrescu, Irina Velcescu, Andreea Vasile, Diana Cavallioti, Cristina Florea,  actriţele individualizându-şi pregnant personajele încredinţate.

Ceea ce mi-a produs o surpriză foarte plăcută la actuala ediţie a galei a fost motivaţia juriului pentru premiile acordate. Precizez că mă refer la un juriu de nespecialişti, alcătuit din rândul spectatorilor cu abonament la festival. Ei bine, aceşti juraţi, mari iubitori de teatru, ne-au demonstrat că ştiu să cântărească just un spectacol, să-l încadreze într-un gen, probând simţ critic, orientare fermă şi clară spre valoarea de excepţie. Au ales pentru premiul cel mare “Sfârşit de partidă”, un spectacol semnat de Tocilescu, jucat de actori excepţionali: Răzvan Vasilescu, Mihai Constantin (o partitură cu adevărat memorabilă!), Irina Petrescu, Ion Besoiu. Tocilescu a prins sunetul special al dramaturgiei lui Beckett (una foarte muzicală) şi a creat un spectacol grav, tulburător, despuiat de orice artificiu. „Sfârşit de partidă” este chiar eşecul total, sentimentul unei pierderi iremediabile. „Răzleţul” (apud Cioran) irlandez spunea despre piesa lui că fixează clipa unei ieşiri, nefiind „nimic altceva decât un zgomot de fond precum cel de la ţeava de eşapament”. Ca o parte din tine care iese afară. Cu maximă economie de mijloace, cu rafinată simplitate, într-un decor denudat, regizorul a reuşit să surprindă tocmai acest „zgomot de fond”, tragismul condiţiei umane, actorii din distribuţie realizând performanţe în stabilirea unor relaţii complexe între personaje.

Publicul (cel tânăr, îndeosebi) a luat cu asalt teatrul pentru a vedea controversata montare a lui Afrim, „Omul pernă”, deloc pe gustul celor „căldicei”, a savurat ironia parodică a lui Alexandru Dabija din mult apreciatul „Pyramus & Thisbe 4 for you” (ridicat în slăvi de aproape toţi cronicarii, ceea ce mi s-a părut, totuşi, cam exagerat), o jucărea simpatică (o privire din interior despre cum se face la noi teatru), în fond, cu destul acid însă ca să stârnească reacţii.

De mult succes s-au bucurat actorii din toate reprezentaţiile galei buzoiene, spectatorii aplaudându-şi îndelung vedetele favorite. Foarte bine primiţi au fost şi cei tineri, studenţi încă la UNATC „I.L. Caragiale Bucureşti, ei înscriindu-se în concurs la secţiunea „Vedeta de mâine”. Au prezentat un repertoriu interesant, cu piese din dramaturgia actuală (care le reflectă problemele), şi au jucat cu multă poftă, neobosiţi, unii dintre ei făcând parte din mai multe distribuţii, cum este cazul Marei Căruţaşu, câştigătoare a premiului de interpretare feminină, la băieţi alesul publicului fiind Mihail Conrad. Din nou, juriul a dat dovadă de discernământ şi bun-gust. Aferim!

Dedicată regizorului vedetă, gala a cuprins şi un foarte binevenit şi atractiv program de prezentare a unor creatori de teatru de primă mărime. „(In) vizibili la Buzău: Mari regizori români contemporani” a cuprins conferinţe cu videoproiecţii despre opera scenică a lui Vlad Mugur, Mihai Măniuţiu, Silviu Purcărete, Tompa Gabor, Bocsardi Laszlo, Alexandru Dabija şi un portret sonor: Cristian Munteanu. Despre ei au vorbit, documentat, cu multă preţuire şi înţelegere empatică, Roxana Croitoru (care l-a evocat pe Vlad Mugur într-un fel emoţionant), Mircea Morariu, Emil Boroghină, Alice Georgescu, Marina Constantinescu, Mihai Lungeanu. În sala Bibliotecii judeţene „V. Voiculescu” ( statornic partener de proiect al Teatrului „George Ciprian”) aveau loc, cu prilejul amintit, vii discuţii, dezbateri, rememorări afective. Şi tot aici s-au lansat noutăţi în materie de carte de teatru, s-au schimbat opinii, s-au dat autografe.

A fost o ediţie a galei în care nu s-a simţit frisonul crizei, pentru că oamenii s-au încălzit la flacăra teatrului, pe care-l iubesc fără rezerve. Buzoienii chiar au un public de invidiat, am mai spus-o şi am motive temeinice să o repet. Nu vreau să închei (că de povestit, tot aş mai povesti, dar spaţiul nu mă lasă..) fără a remarca desantul tinerilor critici de teatru în devenire (Diana Barbu, Andra Maria, Oana Medrea,Tudor Sicomaş) care, sub coordonarea Oanei Borş şi a Mirelei Năstăsache, au scos o sprinţară revistă de festival, cu impresii pline de prospeţime, neconvenţionale.

Făcând un bilanţ pentru timpul care a fost (15 ani, cu multe împliniri şi realizări notabile, spectacole, turnee, festivaluri) Marinela Ţepuş (directoarea Teatrului „George Ciprian”) priveşte încrezătoare spre timpul care va veni, dorindu-şi ca   Buzăul să rămână ceea ce deja a devenit. Adică un „un nod teatral”. Subscriem cu bucurie.

Carmen MIHALACHE

2 comments to Teatrul se vede bine la Buzău

  • nobody

    M-am edificat! E unul si acelasi…Dan Marius Zarafescu…Acest domn selectioneaza peste tot;cum de n-a prins FNT-ul?
    I-a scapat,naspa…

  • nobody

    Citi Zarafesti mai sunt in teatrul romanesc? te pomenesti ca si asta lucreaza la minister cu Marius Zarafescu(alt selectioner….)
    Aceste spectacole le putea selectiona orice spectator iubitor de teatru,ce mare tarasenie a facut?(dupa cum ati spus,s-a dovedit ca publicul stie si intelege ce e de premiat!)
    O fi teatru,da-i tot in Romania!Si asta se vedeeeeeeeeeeee!(cu foarte putine exceptii…)

revista presei Romania Culturala